Saturday, May 19, 2007

PENGERUSI SPR – BERHENTILAH SEBELUM NYANYUK !

Oleh : Mohamed Hanipa Maidin

Akhbar NST bertarikh 17 April 2007 melaporkan tentang isu membuat janji sebelum pilihanraya dengan laporan berikut

“ On whether candidates standing for elections or their parties could make pre-election promises to voters Abdul Rashid said EC rules did not permit it. However, people connected with the government, like ministers , are permitted by law.”

( Terjemahan : (Isu ) sama ada calon-calon yang bertanding di dalampilihanraya atau parti mereka boleh membuatjanji-janji pra-pilihanraya kepada para pengundi AbdulRashid berkata bahawa Peraturan Pilihanraya tidakmembenarkannya. Bagaimanapun , mereka yang adahubungan dengan Kerajaan, seperti para Menteri ( bolehberbuat demikian ) kerana dibenarkan undang-undang.”

Berasaskan anggapan laporan NST tersebut adalah benar, saya benar-benar ingin tahu undang-undang manakah yang dirujuk atau dimaksudkan oleh Abdul Rashid apabila beliau menyatakan bahawa mereka yang ada hubungan dengan Kerajaan, seperti para Menteri boleh membuat janji-janji sebelum pilihan raya kepada para pengundi.

Memberi atau membuat janji kepada para pengundi sama ada sebelum, semasa atau selepas pilihanraya adalah sesuatu yang dilarang oleh undang-undang pilihanraya.

Perbuatan tersebut adalah dikira satu sogokan ( bribery ) dan menurut Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 ( Akta 5 ) sogokan adalah termasuk di dalam amalan rasuah (corrupt practices ) sepertimana yang dinyatakan di Bahagian 111 Akta tersebut.

Seksyen 10 ( c ) secara jelas melarang mana-mana orang untuk membuat apa-apa janji kepada mana-mana orang sebelum , semasa atau selepas pilihanraya bagi tujuan mendapatkan undi mana pengundi dalam mana –mana pilihanraya.

Jika dilihat kepada seksyen 10 ( c ) Akta tersebut adalah jelas peruntukan tersebut terpakai kepada semua orang tanpa mengira orang tersebut mempunyai hubungan dengan Kerajaan seperti Menteri atau yang tidak ada hubungan dengan Kerajaan kerana perkataan yang digunakan di dalam seksyen 10 ( c ) tersebut adalah umum iaitu “mana-mana orang” ( every person ).

Keduanya seksyen 10 ( c ) juga melarang mana-mana orang membuat janji ( sogokan ) pada tiga keadaan masa– iaitu sebelum, semasa dan selepas pilihan raya. Ini bermakna mana-mana Menteri tidak boleh sama sekali membuat janji kepada pengundi hatta sebelum pilihanraya. Setakat hari ini itulah undang-undang yang terpakai didalam negara ini selagi ia tidak dipinda.

Memandangkan seksyen 10 ( c ) Akta tersebut terpakai kepada mana-mana orang yang mana ia termasuk para Menteri saya tidak nampak peruntukkan undang-undang manakah yang digunapakai oleh Pengerusi SPR apabila beliau menyatakan bahawa para Menteri adalah dibenarkan undang-undang untuk membuat janji kepada para pengundi sebelum pilihanraya.

Selagi Menteri –Menteri Barisan Nasional ( BN ) adalah dikira “orang” mereka tertakluk kepada seksyen 10 ( c) Akta tersebut . Seksyen 10 ( c ) hanya dikecualikan pemakaiannya jika Menteri-Menteri BN tersebut bukan lagi dikira “orang” seperti Orang Utan atau mana-mana mahkluk yang bukan dikenali sebagai manusia.

Saya tidak pasti adakah Abdul Rashid semasa membuat kenyataan tersebut sedang menyindir bahawa Menteri-Menteri BN yang sering dan ketagih melanggar undang-undang pilihanraya adalah pada hakikatnya BUKAN ORANG –sebab itulah gamaknya mereka dibenarkan membuat janji-janji sebelum pilihan raya kerana Akta Kesalahan Pilihanraya tidak terpakai kepada mereka.

Akhbar NST ( 22/4/2007 ) pula melaporkan bahawa AbdulRashid menyatakan janji-janji pembangunan (development promises ) tidak boleh dikira sebagai membeli undi kerana menurutnya menteri-menteri dan orang-orang yang berkaitan dengan Kerajaan hanya menjalankan tugas mereka. Bertolak dari pendirian songsang ini, tidak hairanlahAbdul Rashid hanya menutup mata dan membisu seribu bahasa apabila Khir Toyo dengan senang hati menyerahkan 400 geran tanah di empat kampong di Ijok pada hari jumaat yang lalu ( NST 22/4/2007 ), sewaktu waktu kempen pilihanraya Ijok meskipun mereka yangmenerima geran tanah tersebut dengan secara terbuka menyatakan di TV7 bagaimana mereka telah menunggu hampir 30 tahun untuk mendapatkan geran tersebut dan baru kini mereka diberikan geran tersebut.

Makaberbuih-buih mulut mereka yang juga pengundi di Ijok memuji BN dan Khir Toyo dengan pemberian geran tersebut.

Kenyataan Rashid bahawa janji pembangunan bukan dikira membeli undi ( vote-buying ) bukan sahaja satu kenyataan yang ‘songsang” malahan saya berani mengatakan ianya satu kenyataan yang amat tidak bertanggungjawab . Kesongsangan kenyataan beliau tersebut adalah di atas alasan undang-undang yang telah saya jelaskan sebelum ini.

Saya menyatakan kenyataan tersebut juga satu kenyataan yang amat tidak bertanggungjawab kerana kenyataan tersebut memberi lesen atau cek kosong kepada Kerajaan BN dan para menteri-menteri haprak BN bermaharajalela untuk meluluskan sebarang projek dengan sewenang-wenangnya , khususnya di dalam pilihan raya kecil Ijok bagi mempengaruhi pengundi untuk menyokong BN.

Ia sekaligus menafikan calon dan partai politik pembangkang yang bertanding untuk bertanding di atas padang yang rata kerana secara jelas calon dan partai politik pembangkang tidak mempunyai kemampuan atau peluang untuk meluluskan apa-apa projek kepadapengundi/rakyat.

Kenyataan Rashid ini juga membuktikan bahawa SPR bukan sahaja tidak komited untuk melihat pilihanraya adil dan bersih berlaku dalam negara ini malahan SPRlah melalui pengerusinya terus menerus menggalakkan pilihanraya yang berat sebelah , kotor, berkarat, hanyir dan berlendir terus diadakan di negara ini.

Hanya insan yang kotor dan jijik sahaja yang tidak jijik dengan kekotoran seperti itu.

Untuk Rashid enough is enough !!!

No comments: